Når vi arbejder med børn, unge og voksne i en specialpædagogisk kontekst, bærer de alle vilkår med sig, som gør, at kræfterne hurtigere bliver brugt op, og vinduet for læring bliver mindre. Derfor er det en idé at gøre sig klart, hvilke generelle og mere specifikke vilkår og belastninger dem, vi arbejder med, bærer med sig i skole, institution eller hvor vi nu møder dem.
Listen her er inspireret af Ross Greene og Bo Hejlskov Elvéns arbejde omkring grundlæggende belastninger. Jeg har tilføjet lidt og fjernet andet ud fra min viden og erfaring.
Du kan hente skemaet via dette link.
Sådan gør du:
Sammen med dine kolleger gennemgår du listen og taler om, hvilke belastninger et barn/ung/voksen har med sig. Tal gerne mere specifikt, hvor meget det fylder og hvad det betyder for overskuddet og læringspotentialet
Husk, at du kan finde flere redskaber i Den pædagogiske redskabsbog – til skole, daginstitution og specialtilbud.